vrijdag 8 augustus 2014

Hoera ... wij hebben geen werkstress 10 tips

Werkstress is een actueel probleem. Het is bijna de grootste veroorzaker van ziekteverzuim. Het eerste kwartaal van 2014 is het aantal verzuimmeldingen door stress schrikbarend gestegen. Minister Asscher heeft plannen gemaakt om de gevolgen van werkstress te verminderen en in Duitsland zijn er plannen om een antistress wet in te voeren.

Wat is er toch aan de hand ?

Ik ervaar in mijn praktijk dat werkstress een grote rol speelt bij de aanmelding van nieuwe cliënten, maar wat mij vooral opvalt tijdens de kennismaking is dat het vaak een combinatie is van werk en privé situaties. Gezinnen en relaties staan onder druk door de opvang van de kinderen, financiële problemen, schulden, drukte in het gezin en verantwoordelijkheden binnen het gezin of familie. Hierdoor raakt de balans uit evenwicht en ervaren mensen dat ze de druk niet meer aankunnen en dreigen vast te lopen. Ze krijgen alles niet meer gepland, het hoofd zit vol waardoor de concentratie op het werk niet meer optimaal is. Er worden fouten gemaakt en dit levert weer nieuwe stress op want er is immers al meer werk voor minder mensen, er zijn criteria waarbinnen het werk gedaan moet worden en de tijdsdruk om het werk uit te voeren wordt steeds groter. Collega's kunnen steeds minder van elkaar verdragen. De cirkel is dus rond en de dreiging van langdurig verzuim is volop aanwezig. Leidinggevende ervaren ook grote druk en zijn vaak niet voldoende bewust van wat er op de werkvloer speelt of hoe ze dit aan kunnen pakken.

10 tips om de stress de baas te blijven 

Het verminderen van werkstress is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever maar ook van de werknemer zelf en de leidinggevenden. Gezamenlijk kun je alert zijn op signalen die aangeven dat het niet goed gaat met jezelf, een collega, een medewerker of leidinggevende.


  1. zorg voor een open werksfeer en communicatie
  2. maak werkstress bespreekbaar binnen de organisatie
  3. zet werkdruk en psychosociale arbeidsbelasting als vast punt op de agenda zodat de bewustwording groter wordt
  4. zorg dat leidinggevenden opgeleid worden om afwijkend gedrag te herkennen zodat zij op tijd in kunnen grijpen en bij kunnen sturen
  5. zorg voor een preventieve aanpak binnen de organisatie 
  6. zorg voor gezonde werktijden zodat er ook ruimte blijft om te ontspannen 
  7. zie je dat een collega of medewerker afwijkend gedrag vertoont, trek dan aan de bel, wacht niet tot hij/zij zich ziek meld maar vraag of je iets kunt doen of meld het bij de leidinggevende
  8. wacht niet met hulp vragen als je hoge werkdruk ervaart, ga naar je leidinggevende en bespreek het
  9. zorg voor regelmatige pauzes, werk niet door maar neem de pauze en ga naar buiten als dit kan of ga even van de werkplek
  10. zorg voor een goede planning zowel thuis als op het werk zodat je het overzicht blijft houden

Maak een plan van aanpak

Wil je de werkdruk en werkstress onder controle houden binnen je organisatie en grip houden op je verzuim ? maak dan een goed plan van aanpak of meld je aan voor een VIP dag. Binnen 1 dag maken we samen een gedegen plan van aanpak wat direct kan worden ingezet binnen de organisatie. Je hebt geleerd:

  • hoe je stress voorkomt 
  • hoe je stress vroegtijdig signaleert
  • hoe je productiviteitsvermindering aanpakt
  • hoe je omgaat met medewerkers die stress ervaren
  • hoe je grip houdt op het verzuim
en dit om te zetten in een goed plan van aanpak.
Wil je direct een afspraak maken of wil je meer informatie over de inhoud, opbrengst, mogelijkheden en kosten van een VIP dag, klik dan HIER



dinsdag 8 april 2014

Neem jij persoonlijk leiderschap ?

Wat is persoonlijk leiderschap ?
Als we het over leiderschap hebben dan denken de meeste mensen aan hun leidinggevende, de manager, de CEO dus mensen die leiding hebben over anderen. Toch kan iedereen op zijn eigen niveau leiderschap nemen en daarom wil ik deze keer de aandacht vestigen op het nemen van persoonlijk leiderschap. Wat houdt dit in en wat kan dit opbrengen voor jou als persoon ?
Leiderschap kun je ontwikkelen op alle niveaus en in alle situaties; als je verkoper bent in een boekenwinkel, schoonmaker, secretaresse, operator, militair, manager, opvoeder. In het theater zeggen ze: "iedere rol is belangrijk, er bestaan geen kleine rollen ".  Het nemen van persoonlijk leiderschap betekent dat je de rol die jij speelt met volle overgave doet en er het hoogst haalbare uithaalt waardoor je energie krijgt, beter gaat presteren en jouw waarde voor de organisatie steeds groter wordt. Zo worden we de manager van onze eigen rol en leiders in onze huidige positie. Om echt een goed draaiende organisatie uit te bouwen, dient iedere medewerker leiderschap te nemen.
Iedere job is een belangrijke job en het enorme resultaat van het nemen van leiderschap is dat hoe meer je het doet, hoe meer je groeit en hoe groter je invloed wordt in jouw functie of zelfs in jouw organisatie. Ieder van ons heeft individueel potentieel leiderschap in zich. Het enige wat je moet doen is jezelf de kans geven om dit te ontdekken en te beslissen dat je leiderschap gaat nemen en je CEO wordt binnen jouw eigen functie.
Een organisatie draait doordat op alle levels mensen zijn die verantwoordelijkheid nemen voor hun taak en deze op de best mogelijke manier uitvoeren. Een gezin draait doordat ieder zijn plaats in het gezin heeft en zich hierin vrij kan voelen om te zijn wie hij wilt.

Ga jij ook leiderschap nemen ?
Wil je hiermee aan de slag en ontdekken wat je kunt doen om leider te zijn in jouw eigen functie en jouw eigen leven ? meld je dan aan voor de workshop: "ik ben mijn eigen leider" www.cogitocoaching.nl of bel/mail voor informatie naar: 0615562099, jeannette@cogitocoaching.nl

Aanbieding 
Kijk jij ook uit naar 17 april ? dan is het Secretaressedag.
Besteden jullie hier aandacht aan binnen het bedrijf ?
Vind je het wel leuk om aandacht hieraan te geven denk dan even aan de volgende tip:
- Doe iets samen met je manager of secretaresse, ga voor een lunch even buiten de deur; maak er een moment van om even bij jullie samenwerking stil te staan. 
-Stimuleer je persoonlijke ontwikkeling en vraag op Secretaressedag om een tegoedbon voor een training of workshop. Als jij je ontwikkelt, heeft je manager er ook iets aan!
- Stimuleer de persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers of assistenten en geef hen een workshop cadeau. Hun ontwikkeling is ook van belang voor de organisatie. 
Cogito Coaching en Lekker la Vie bieden jullie de kans om beide mogelijkheden te realiseren. Lekker la Vie heeft op 17 april een speciale lunch met een speciale prijs en als secretaresse ontvang je daarbij een goodiebag met daarin een voucher voor een workshop om met jouw persoonlijke leiderschap aan de slag te gaan en daarnaast nog heel veel andere leuke verassingen. Voor informatie en reservering kun je mailen naar info@hotel-lescaut.nl of bel naar 0115-694855.


maandag 20 januari 2014

Wat een drukte !!

Iedereen ervaart wel eens een druk. Dit kan zijn vanuit de werksituatie maar ook in ons privé leven ervaren we druk.

Druk om te voldoen aan de verwachtingen van de mensen rondom ons, druk om er goed uit te zien, druk om je relatie goed te houden, om je kinderen alles te geven wat ze nodig hebben, om aan alle maandelijkse lasten te voldoen. Hiermee zijn we heel "druk", dag in dag uit.

Ook op het werk ervaren we druk. Dit kan bestaan uit een hoge werkdruk, immers we moeten steeds meer doen met minder mensen, de eisen die aan medewerkers worden gesteld worden steeds hoger. Rondom ons zien we steeds vaker dat vooral jongere medewerkers of leidinggevenden en managers thuis komen te zitten met een burn-out.

Maar weet je dat een te lage werkdruk net zoveel stress kan opleveren dan een te hoge werkdruk ?
Als je continue moet werken zonder enige uitdaging en bijvoorbeeld steeds dezelfde handelingen moet uitvoeren zonder erbij na te denken, of je moet steeds maar weer nadenken over wat je nu eens kunt gaan doen om maar bezig te blijven, dan kan dit hetzelfde resultaat geven dan een te hoge werkdruk.

Om stand te kunnen houden in de drukte van alledag is het belangrijk om voor jezelf te blijven zorgen door na te denken of alle activiteiten die je doet ook echt nodig zijn en jezelf bijvoorbeeld regelmatig af te vragen:

- zie ik er ook goed uit als ik niet zo vaak naar de sportschool ga
- verwachten anderen rondom mij nu ook echt dat ik zo vaak langskom of overal bij ben
- is het echt nodig dat mijn kinderen naar zoveel verschillende activiteiten gaan
- kan ik misschien ergens op bezuinigen zodat de maandelijkse lasten niet meer zo hoog zijn

- verwacht mijn werkgever echt van mij dat ik bij alle vergaderingen en bijeenkomsten ben
- is het echt nodig dat ik 's avonds nog zo lang thuis werk
- waardoor kan ik zo weinig aandacht aan mijn relatie, mijn gezin of mijzelf geven
- is het echt nodig om de baan te blijven houden waar ik geen uitdaging in heb
- kan ik een gesprek hebben met mijn werkgever om deze druk die ik ervaar te bespreken
- kan ik met mensen gaan praten die mij kunnen adviseren

Ervaar je ook regelmatig zoveel  DRUK ??? wat ga jij dan doen om dit te veranderen zonder hiervan weer druk te ervaren ?

donderdag 17 oktober 2013

Hoezo burn-out ?

Nog even en dan gaat de klok weer terug naar wintertijd. De tijd van gezelligheid en meer binnen zijn, genieten van elkaar en van de feestdagen breekt aan. Voor veel mensen is dit echter niet alleen maar gezelligheid maar ook vaak een moeilijke tijd van depressie en eenzaamheid.

Onze voorouders pasten zich moeiteloos aan bij het wisselen van de seizoenen, in het voorjaar en de zomer werd er hard gewerkt en werd een voorraad aangelegd voor de winterperiode waarin er ook echt tijd was om binnen te zijn en met elkaar door te brengen.

In onze tijd maakt het geen verschil welk seizoen er is, er dient altijd hard gewerkt te worden. We "moeten" immers zoveel van onszelf.
we moeten een huis kopen
we moeten een auto
we moeten op vakantie
we moeten kinderen
we moeten naar onze ouders in het weekend
we moeten met de kinderen naar sport en ontspanning
we moeten zelf sporten
de jongeren moeten studeren en
moeten leningen afsluiten hiervoor dus
moeten ze blijven werken
en voor dit alles moeten beide partners een baan hebben
we moeten werken ook al is het een baan die we niet leuk vinden of waar de werkdruk erg hoog ligt

Vorige week las ik een artikel van het fonds psychische gezondheid
Hierin dringen ze aan op preventie. In de media verschijnen steeds vaker berichten over burn-out, de psychologische term die staat voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie of motivatie meer te hebben. De oorzaak is vaak een teveel aan stress op het werk. Dat een burn-out veel en ook steeds vaker lijkt voor te komen staat vast. Ruim 1 op de 7 werknemers gaf vorig jaar aan burn-out klachten te ervaren, laagopgeleide jongeren dit jaar nog vaker.

De druk komt ook bij werkgevers om hier actief aandacht aan te geven want een werknemer met een  burn-out veroorzaakt immers langdurig verzuim en dat geeft hoge kosten. De werkgever moet steeds meer opdraaien voor de ziektekosten van de werknemer, de aanpassing van de ziektewet in 2014 is hier een voorbeeld van.  Het belang van preventie en aandacht aan de psychosociale arbeidsomstandigheden wordt daarom steeds belangrijker.

Hoeveel aandacht geeft u als werkgever aan de psychosociale arbeidsomstandigheden van uw werknemers en wat doe jij als werknemer om te voorkomen dat je een burn-out krijgt ?
Wat doen jullie samen aan preventie ? Wil je informatie of advies neem dan contact op met
mij.    www.cogitocoaching.nl      info@cogitocoaching.nl

vrijdag 27 september 2013

We gaan het in de gaten houden ......

We gaan het in de gaten houden zeggen ze ....

Suzan heeft een jarenlang verleden van gepest worden. Het begon al in haar vroege jeugd op basisschool, daar werd ze genegeerd en mocht ze niet meedoen met de groep. Het waren subtiele pesterijen, zoals negeren, niet mee mogen doen, niet uitgenodigd worden op feestjes waardoor Suzan de gedachte ging ontwikkelen dat ze het niet waard was om aardig gevonden te worden.

Dit zette zich voort op de middelbare school. Ze was bang om er iets van te zeggen tegen de leerkrachten want als die zich ermee gingen bemoeien werd alles nog erger, ze werd dan nog meer gepest.
De leerkrachten "gingen het in de gaten houden"....
maar als ze niet in de buurt waren ging het pesten gewoon door, sterker nog, het verbale geweld werd soms ook fysiek geweld, want ze had "gekletst".

Scholen zijn nu door de overheid verplicht om aan preventie te doen en zetten vaak programma's in om pesten te voorkomen of te doen ophouden. Dit lukt soms wel maar vaak ook niet. Er zijn ondertussen verschillende, goede, programma's die kunnen worden ingezet hiervoor.

Een manier om pesten op scholen en ook op het werk te doen stoppen is de zgn. "Steungroep aanpak". Deze aanpak gaat op een oplossingsgerichte manier het pesten te lijf. In deze aanpak wordt de gepeste eerst zelf sterker gemaakt en daarna wordt er een supportgroep uit te klas of uit het team samengesteld en bestaat uit vijf tot acht leerlingen of medewerkers in een combinatie van toeschouwers, pesters en potentiële vrienden. Het woord pesten wordt dan niet meer gebruikt maar er wordt gesproken over helpen.
"we hebben jullie hulp nodig want X voelt zich erg ongelukkig"!!

Zo nodig je iedereen uit om een bijdrage te leveren zonder met de vinger naar iemand te wijzen. Deze methode is gebaseerd op de korte, oplossingsgerichte, therapie en heeft al heel veel goede resultaten opgeleverd. Wil je meer weten over deze aanpak ? neem dan contact op met mij via www.cogitocoaching.nl




dinsdag 3 september 2013

minder agressie ? we gaan ermee aan de slag

Wat hebben we toch een prachtige zomer, ik geniet er iedere dag van ! Vorige week maakte ik daarom n de vroege avond nog een fijne wandeling met mijn hondje over de Scheldeboulevard in Terneuzen. Ik geniet daar dan van de ondergaande zon en het prachtige zicht op het water en de schepen wat iedere dag een nieuw schilderij is. In de zomermaanden is er een constante expositie van mooie beeldhouwwerken op de boulevard waar veel mensen voor blijven staan en van genieten.

Tot mijn verbazing lag er halverwege een prachtig werk van drie afzonderlijke, kleine beelden bijna afgebroken, het was vernield en omver getrapt. Op zo'n moment gaat er dan van alles door mij heen:
- wat bezielen ze toch
- waar gaan we naartoe
- hoe haal je het in je hoofd om zoiets moois kapot te maken
het maakt me boos maar vooral verdrietig dat er zo weinig respect is.

Vandalisme is een vorm van agressie. "Ik ben in een baldadige bui dus maak ik gewoon iets kapot wat ik tegenkom". Niet alleen naar objecten maar ook naar mensen is veel agressie, we slaan de kranten open en kunnen hier dagelijks over lezen, social media staat er bol van, we kunnen allemaal genoeg voorbeelden zien.
Agressie begint vaak al vroeg, we zien het op scholen, pleinen, sportclubs, kinderen slaan, pesten, intimideren. Op latere leeftijd komen we hetzelfde gedrag weer tegen in het uitgaan, op het werk, in de vereniging.  Het is een "hot item" op dit moment.

Waar komt dit toch vandaan ? en hoe kunnen we dit oplossen ? is het wel op te lossen ? willen we dit wel veranderen ? allemaal vragen die een discussie op gang laten komen en waar verschillende meningen over zijn.

Ieder kan voor zichzelf bepalen wat hij hiermee kan doen en hoe we dit gedrag kunnen voorkomen. We kunnen allemaal op een bepaald moment zeggen: "het is genoeg, we stoppen hiermee". Zo geven scholen hier ook al regelmatig aandacht aan en verenigingen. Ook het arbobeleid voor werkgevers verwacht dat er aandacht wordt gegeven aan de psychosociale arbeidsbelasting waaronder agressie valt.

Wat zou het fijn zijn als ieder voor zich een besluit neemt om agressie niet meer toe te staan en gaat werken aan verandering.

Wat kan ik doen om agressie te stoppen ? heb ik al eens verandering gezien en wat deed men toen anders ?
.
Ik heb in ieder geval besloten om er niet meer aan mee te doen en wat doe jij ?

www.cogitocoaching.nl/trainjesterk